maandag 10 november 2008

Fietsen stallen bij het station.
Het kan niemand ontgaan zijn dat er doorgaans heel wat fietsen staan geparkeerd bij het station, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Sterker nog, er staan gemiddeld ongeveer duizend fietsen meer dan er rekken zijn. Ook bij de gemeente is dit al lang bekend. Onlangs heeft ROOD, de jongerenafdeling van de SP, actie gevoerd en dit feit nog eens nadrukkelijk onder de aandacht van de wethouder gebracht, die het probleem erkende en toezegde er iets aan te zullen doen.
Via het overleg met de gemeente heeft de Fietsersbond Amersfoort vernomen van de gemeentelijke plannen om het tekort aan stallingsplaatsen weg te werken. Het meest in het oog springende plan is om de betaalde ondergrondse stallingen over te nemen van Prorail, aan te passen zodat de ruimte optimaal benut wordt en gratis te maken. De ondergrondse stalling aan het Mondriaanplein wordt nu nauwelijks gebruikt, terwijl er ruimte is voor 500 fietsen. Dat zou al een stuk schelen. Ook de grote bewaakte stalling wordt zeker niet optimaal benut. Daar kunnen veel meer fietsen staan. De onderhandelingen duren al lang en gaan stroef. Prorail vraagt er veel geld voor.
Hoe serieus is de gemeente in haar streven om het fietsen te stimuleren? Het moet toch mogelijk zijn om met hard en creatief onderhandelen een oplossing te vinden.

1 opmerking:

Eugen Uppelschoten zei

Geachte Fietsersbond Amersfoort Activeling,

Ik zoek contact met jullie aangaande onderstaande, de fietsersbond is gelukkig al heel actief op gebied van lobby op dit onderwerp.

Mijn doel is dat Amersfoort een voorbeeld Fietsstad wordt. Ik zou graag met jullie in contact komen en bekijken hoe e.e.a. naar een nog hoger plan getilt kan worden.

Momenteel is het fietsklimaat in de wereld actueler dan ooit. In het kader van meer bewegen, milieu en mobiliteit gebeurd er overal in de wereld enorm veel. Gelukkig zien veel organisaties en instellingen de Fiets als een belangrijk middel om winst te boeken op deze drie fronten.

De fiets is in Nederland cultuur. En het is geweldig dat er in Nederland in verhouding met andere landen een enorm fietsgebruik en fietsbezit is. Deze basis is perfect om het fietsgebruik en de fietscultuur in Nederland naar een nog veel hoger plan te tillen. Nederland zou een prachtige voorbeeld functie kunnen vervullen in het kader van meer bewegen, milieu (reductie uitstoot CO2) en mobiliteitverbetering (fileleed). Er zijn al heel veel initiatieven en onderzoeken die blijk geven van het succes en de noodzaak van actief beleid op dit onderwerp. Deze initiatieven in zowel binnen- en buitenland liggen zo voor het oprapen.

Het CDA heeft onlangs een initiatief nota opgesteld met 45 concrete aanbevelingen voor actief fietsbeleid. Zou het niet fantastisch zijn als Nederland een belangrijke rol kan spelen op Fiets management niveau (net zoals we dat bij Watermanagement doen).

Graag zou ik zien dat Amersfoort, in 2007 de groenste stad van Europa, zich actief gaat inzetten om de Fietsstad van Nederland te worden.

Met sportieve groet,

Eugen Uppelschoten