donderdag 11 september 2008

Fietser neemt gemeente werk uit handen

Sinds een week snoeit een fietser het groen langs het fietspad van Amersfoort naar Soestduinen, gelegen tussen spoor en dierentuin. Mei 2007 klaagde hij voor het eerst bij de gemeente - via meldpunt woonomgeving - over ver over het fietspad hangende takken. Tot nu toe zonder resultaat. Daarom startte hij begin september zelf met snoeien, elke dag 10 minuten. Ik fiets een stukje met hem mee en vraag onderweg naar het hoe en waarom van deze actie. Hier en daar knipt hij nog wat takken.

IMGP0505

Hoe reageerde de gemeente op je klacht?
In 2007 kreeg ik netjes een ontvangstbevestiging van mijn klacht. Vervolgens was het niet duidelijk wie er verantwoordelijk is voor het groenbeheer langs dit fietspad, de gemeente of de provincie. Er gebeurde helemaal niets.

Wat is het mooi met al dit groen! Het is een recreatieve route toch?
Ik fiets er elke dag, van en naar mijn werk. Vooral in het groeiseizoen overwoekeren de takken en het onkruid - met name brandnetels die bij blote benen voor rode jeukende plekken zorgen - het fietspad. 's Ochtends is het hier een drukte van belang. Veel schoolkinderen die 3 breed willen fietsen. Het is inderdaad een mooi fietspad, heel fijn om hier te kunnen fietsen.

Ik zie strak zwart asfalt. Ik herinner me dat dit vroeger een zandpaadje was. De gemeente heeft dus wel iets verbeterd aan de fietscondities hier?
Vroeger was dit inderdaad een zandpad. Over het asfalt rijdt het een stuk comfortabeler en het fietspad is breder geworden. Helaas is die breedte op meerdere plekken niet bruikbaar. Overhangende takken - vaak op ooghoogte met gevaarlijke doornen - en ver uitstekende brandnetels, dwingen je naar het midden. En dan is er nog maar voor 1 fietser tegelijk plaats. Zonde want het asfaltstuk is op zich breed genoeg.

IMGP0496

Maar wat is dit hier? Hebben ze het pad hier wat smaller gemaakt?
Nee, dit is een stukje waar de naalden van deze dennenboom op het fietspad blijven liggen. Iedereen neemt een boogje om de uitstekende takken heen. En nu lijkt het inderdaad dat het fietspad wat smaller is. Het nodigt - ook als de takken gesnoeid zijn - niet uit om over heen te fietsen.

Ga je deze den ook nog snoeien?
Met de snoeischaar lukt me dat niet, daar heb je echt een zaag voor nodig. En dan moet ik ook een bezem meenemen om die naalden het bos in te vegen.

Waarom nu pas begonnen met deze actie?
Maart dit jaar vroeg ik de gemeente of ze na 10 maanden nog iets gingen ondernemen. Vlak daarna kwam het bericht dat de gemeente verantwoordelijk is voor het groenbeheer. Ze stuurden mijn melding door naar de wijkopzichter. Ik was verheugd: nu gaat het gebeuren!
Maar niks hoor, het groeiseizoen startte en al snel groeide het hier weer dicht. In de vakantieperiode was het rustig en nog wel te doen. Eind augustus begonnen de scholen weer. Toen was ik het zat. Ik heb een snoeischaar in mijn fietstas gestoken en elke dag knip ik nu zo'n 10 minuten. Inmiddels hangen er bijna geen takken meer over. De brandnetels daar blijf ik voor mijn eigen veiligheid af. Oh, en er groeien wat beschermde distels. Die laat ik ook staan natuurlijk.

snoei afval

Het afval gooi je gewoon naast het pad zie ik.
Voordat ik hiermee begon heb ik de gemeente laten weten dat ik niets meer van ze verwacht en dat ze mijn vijf mailtjes als niet verzonden mogen beschouwen. Ik kondigde aan dat ik zelf wel ging snoeien maar geen ruimte voor het snoeiafval op mijn fiets heb. Ik voegde er het vriendelijke verzoek aan toe of zij voor afvoer daarvan wilde zorgen.

Dus nu ben je onbezoldigd medewerker van de afdeling 'groen', zonder aanstelling? Hoelang blijf je dit doen?
Natuurlijk is dit een taak van de gemeente. Zij zijn er voor verantwoordelijk. De overhangende takken zijn ronduit gevaarlijk. Sommige hangen op ooghoogte en vaak zitten er doornen aan. Zeker de scholieren, die meestal druk met elkaar bezig zijn en niet zo op de omgeving letten, hebben een risico om zo'n tak in hun gezicht te krijgen. Ik draag een bril, mijn ogen zijn beschermd. Je moet er niet aan denken hoe dat eruit ziet als het mis gaat. Ik hoop van harte dat de gemeente het niet zover wil laten komen.

Geen opmerkingen: